Pagina's

donderdag 21 maart 2024

Week 2 in Letland

Sveiki allemaal, 


Deze week liep ik mee met de verpleegkundige in het woonzorgcentrum in Riga. Hoewel niet iedereen Engels sprak,

is het toch gelukt om te communiceren met elkaar. Ik mocht naast wondzorg ook medicatie uitdelen en parameters

nemen bij de zorgvragers die extra geobserveerd moesten worden. 


In het algemeen zijn de verpleegkundigen allemaal heel vriendelijk en behulpzaam.

Met de zorgkundigen is het lastiger om contact te leggen omdat er precies een kloof is tussen verpleegkundigen

en zorgkundigen. Een verpleegkundige hier in het woonzorgcentrum voert geen hygiënische zorgen uit.

Daarentegen zijn we in België samen met de zorgkundigen één team. 


Ik heb deze week ontdekt waar de Samaritaanse vereniging voor staat en ik vind het wel een prachtige vereniging.

Het is een organisatie die zich inzet voor het bieden van eerste hulp en hulp aan mensen in nood.

De naam is afgeleid van het Bijbelse verhaal van de Barmhartige Samaritaan, waarin een Samaritaan hulp biedt

aan een gewonde reiziger die door anderen wordt genegeerd. Deze vereniging bestaat wereldwijd en heeft vaak

vrijwilligers die getraind zijn in eerste hulp en medische zorg.

Ze bieden ondersteuning bij noodsituaties zoals verkeersongevallen, medische noodgevallen, natuurrampen

en andere crises. Samaritaanse verenigingen kunnen variëren in omvang en activiteit

maar ze delen over het algemeen een gemeenschappelijk doel van het verlenen van hulp aan mensen in nood,

ongeacht hun achtergrond of afkomst. Ze kunnen ook educatieve programma’s aanbieden om gemeenschappen

voor te lichten over eerste hulp en preventieve gezondheid. 


Het Rode Kruis is een van de bekendste voorbeelden van een Samaritaanse vereniging,

maar er zijn vele andere organisaties wereldwijd die vergelijkbare doelen nastreven onder verschillende namen.

En het rusthuis is er ook een van. 

Ik mocht elke middag mee eten met het team, wat ik zeker apprecieerde. Ik heb veel bijgeleerd waarvoor ik heel dankbaar ben. Ik kijk uit naar de volgende twee weken in het revalidatiecentrum. 

Daarnaast zijn onze leerkracht mevrouw Moons en mevrouw Thys ook op bezoek geweest, we zijn samen een hapje gaan eten en zijn een cocktail gaan drinken in de skybar om te genieten van het prachtige uitzicht. ik heb ze een rondleiding mogen geven in het rusthuis. Morgen zullen de leerkachten ook een bezoek brengen in het revalidatiecentrum. In het weekend gaan we een activiteit doen waar we jullie volgende week meer over kunnen vertellen. 


Ik (Bo) heb deze week al mijn laatste week in het revalidatiecentrum. Ik vond dit een heel leuke en fijne stageplek en ben hier goed ontvangen. Ook heb ik de mogelijkheid gehad om verpleegtechnische technieken te doen zoals, sonderen, bloedprikken, parameters nemen en infuustherapie. 

Mij viel op dat het materiaal hier heel anders is. De leidingen bij infuustherapie zijn anders, zo zit er telkens een naald aan het einde van de leiding. Ook wordt er aan de katheter geen slotje gedaan. De katheter zit dus los onder een verband zonder pleister. De reden hierachter is dat ze hier nog geen infuuspleisters hebben. Tot enkele maanden geleden was hier de regel dat een infuus maar 72u mocht blijven zitten. Nu hebben ze dit veranderd en mag een infuus blijven zitten totdat het werkt of infectie tekens vertoont. De flushes zijn hier ook niet gelijk bij ons, wanneer je wilt naspelen moet je zelf Nacl optrekken in een spuitje en deze meenemen op de kamer. Het was even wennen met het materiaal maar de tweede keer ging het al direct veel vlotter.

Een verschil dat hier ook is dat de verpleegkundigen niet instaan voor de zorgen van de patiënten, hun doen alleen verpleegtechnische handelingen en het papierwerk. Alle andere taken op de afdeling worden gedaan door de zorgkundige. De patiënten worden hier ook enkel in het weekend gewassen met water en zeep, andere dagen kunnen ze ervoor kiezen natte doekjes te krijgen indien ze dit wensen. 

En zo zit onze tweede week er ook alweer op, we zijn nog steeds heel blij dat we aan dit avontuur zijn

begonnen en kunnen niet wachten op de komende 2 weken. 

Groetjes Bo en Jona 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Week 1 Ljubljana

 Dobro Jutro vsem! Gedurende de eerste week hier in Slovenië hebben we de stad al goed kunnen verkennen. Maar er was natuurlijk ook werk aan...