Pagina's

vrijdag 25 november 2022

Onze 3e week in Letland

 Dag lieve lezers van de blog, 

Deze week zijn wij van stageplaats veranderd, Mirre begon voor 2 weken in het revalidatiecentrum en Jaimy voor 2 weken in het plaatselijke ziekenhuis in Jurmala. 

Maandag begon ik (Mirre) in Vaivari, het revalidatiecentrum. Hier stond ik op afdeling 6 waar patiënten gehospitaliseerd zijn met zenuwpijnen, hernia's, fracturen, neuropathie of voetproblemen. 

De patiënten die hier liggen hebben elke dag een druk revalidatieschema met vaak wel 4 soorten therapie per dag. Zo kon ik bij een patiënt een dag meevolgen, hij kreeg op 1 dag: fysiotherapie, massagetherapie, hydrotherapie en ergotherapie. 

Hydrotherapie is bewegingstherapie in het zwembad, waarbij een therapeut oefeningen voordoet en de patiënt dit in het water nadoet. 

Hydrotherapie is één van de oudste therapieën en werd in oude Egypte, Rome en Griekenland al gebruikt voor het verminderen pijn en ziekten te behandelen. 

Het zwembad in Vaivari is het enige mineraalwaterzwembad in Letland waardoor veel patiënten lang reizen om hun therapie hier te volgen. 

Het soort oefeningen hangt af van de diagnose en het voorschrift van de arts. Doordat de patiënt in het water beweegt is er geen zwaartekracht en kan je gemakkelijker bewegen in het water dan naast het water.

Het water heeft een temperatuur tussen de 31 en 34 °C wat ook een rustgevend gevoel geeft aan de patiënten en ook de spieren kalmeert. Het warme water verwijdt de bloedvaten waardoor er ook herstel is van beschadigd weefsel. 

Nog andere diensten binnen het hydrocomplex zijn een sportschool, massage, parelbad, onderwatermassage, houtskooldouche, .. 


Binnen het revalidatiecentrum is recent een nieuw project gestart opgesteld samen met ervaring van Oekraïnse ziekenhuizen. Het project noemt revalidatieprogramma's voor patiënten na amputatie van ledematen. Dit project is er gekomen aangezien er in dit revalidatiecentrum veel soldaten en inwoners van Oekraïne komen revalideren na bijvoorbeeld amputatie door een schotwonden, granaatscherven,. Alsook andere militaire verwondingen worden binnen dit nieuwe project verwerkt. 

In 2016 is er een speciale speeltuin geopend in Vaivari, het was toen de 1e speeltuin in Letland voor kinderen met een beperking. Alsook is er naast het revalidatiecentrum een school waar kindren met speicale behoeften uit nabijgelegen regio's onderwijs kunnen volgen. Aangezien we de privacy van deze kinderen willen bewaren kunnen we helaas geen foto's delen van de speeltuin.

Buiten de 'standaard' therapieën wordt er in Vaivari ook gebruik gemaakt van robotische technologiën Voor patiënten met neurlogische aandeoningen en functionele stoornissen is deze robot gemaakt. Het robotsysteem gaat het natuurlijke gangpatroon na en gaat signalen sturen naar het centrale zenuwstelsel. De hersenen gaan dit onthouden wat dus ook weer de revalidatie bevordert. 

Er zijn binnen Vaivari ook nog andere robots zoals robots voor patiënten met functioebeperking van onderste ledematen, bovenste ledematen, handrevalidatie,... 





Ik (Jaimy) ben deze week begonnen in het ziekenhuis van Jurmala. Ik sta hier op de afdeling neurologie. Het personeel ontving me met open armen waardoor ik al direct een gerust gevoel kreeg. In het ziekenhuis kunnen ze heel weinig Engels. Ondanks dat ze weinig Engels kunnen doen ze wel hun uiterste best om te kunnen communiceren.

Ik heb deze stage heel veel infusie gedaan. De verpleegkundige maakte de infusie klaar als ze begonnen met werken. Hier mocht ik al snel zelfstandig aan beginnen en deelde samen met de verpleegkundige de medicatie uit. Dit is de hoofdtaak van de verpleegkundige in het ziekenhuis.


Tijdens de stage was er een patiënt in een kritieke toestand geraakt. Ondanks de moeilijke communicatie lieten ze me wel handelen en betrokken ze me volledig bij deze situatie. Dit vond ik zeer aangenaam en dit gaf me een vertrouwd gevoel wat ze naar mij hadden .De dokter kon wel goed Engels. Ik handelde samen met de dokter en hierna had ik nog een aangenaam gesprek met haar over  cardiologie. De dokter gaf me voldoende informatie over de patiënt waardoor ik een klinisch beeld kon creëren.

Op stage kreeg ik ook de mogelijkheid om een onderzoek mee te kunnen volgen. De patiënt moest een MRI onderzoek om te kijken of er hersenschade aanwezig was. Aan de hand van het vak neurologie had ik voldoende informatie om de patiënt gvo te kunnen geven over dit onderzoek.

Ik heb de mogelijkheid gehad deze week om de gezondheidszorg van Letland te leren kennen in het ziekenhuis. Ik ben enorm blij dat ik dit gezien heb om zo mijn verpleegkundige ervaring verder te kunnen creëren.

Buiten de stage-uren en in het weekend is het natuurlijk weer tijd voor ontspanning! 

Vrijdag 18/11/2022 was het een feestdag in Letland, Proclamation day, hier vieren de Letten hun onafhankelijkheid. Op deze dag komen veel Letten buiten, leggen bloemen neer, branden kaarsjes, wandelen mee in de fakkeltocht en komen samen aan het vrijheidsmonument. 



Alsook kregen we eindelijkkkk de eerste cm's sneeuw, met een warme -4 °C konden we prachtige wandelingen maken door de mooie straten van Riga . Bevroren tenen gegarandeerd :


Alsook een wandelingen op het mooie strand van Jurmala kon niet ontbreken. 


Aangezien er voor ons geen week voorbij gaat zonder musea te bezoeken bezochten we er deze week ook weer 2, op het begin van de week bezochten we samen met de Spaanse studenten het oorlogsmuseum.


Als 2e museum bezochten we het Medical museum samen met de Portugese studenten, na hier uren te hebben rondgewandeld waren we nog niet uitgekeken, maar helaas sloot het museum. 

Mirre koos ervoor om samen met een Portugese patiënt een duikje te nemen in de zee, ik Jaimy koos ervoor om Mirre thuis op te wachten met een warme chocomelk. 


Komend weekend maken wij een citytripje naar Lapland, we kijken er naar uit en hopen natuurlijk het Noorderlicht te kunnen spotten! PS stoppen jullie de tijd dan nu even voor ons, want over iets meer dan een weekje komen we al weer naar huis 😓

Tot volgende week, 
Liefs Jaimy en Mirre 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Week 3 Spanje

 Hola! Afgelopen week zijn wij op ontdekking gegaan in de omgeving. Zo hebben we heel wat leuke plaatsen en evenementen ontdekt. Als eerst z...