Pagina's

donderdag 17 november 2022

Leerkrachten op bezoek !!

 

Dag lieve lezers van de blog, 

Onze eerste stageweek zit er al weer op, wat vliegt de tijd voorbij!! 😓

Ik (Mirre) heb in het plaatselijke ziekenhuis in Jurmala gestaan. Ik ging vooral na de eerste dagen naar huis met toch wel een kleine cultuurshock. Een land in Europa maar toch zo anders, ik vond dit zeer vreemd!
Vooral op vlak van steriliteit schenken ze hier minder aandacht aan. Terwijl ze op andere dingen zoals Covid, Luizen, TBC heel streng zijn en regelmatig testen uitvoeren. Sinds de start van Covid mag er nog steeds geen bezoek komen in het ziekenhuis, enkel als de patiënten op sterven liggen of  een palliatief statuut krijgen. De bezoeker moet dan een PCR test laten doen die 3 dagen geldig is. 

Alsook op vlak van hygiëne bv je moet je schoenen beneden al uit doen en beneden al stageschoenen aandoen in een speciaal voorzien lokaaltje. Ook hier moet je je jas achterlaten. Ook bezoekers moeten hier hun jas achter laten en krijgen netjes (bescherming) om rond hun schoenen te doen. Dus op dit vlak van hygiëne zijn ze dan wel juist streng. 

Het meest geschrokken ben ik van hoeveel mensen hier een alcoholproblematiek hebben, dit is binnen Letland een groot probleem. Mensen drinken hier veel om hun zorgen te vergeten of om het warm te krijgen. Dit laatste is omdat er hier veel daklozen zijn. 

De VPK op mijn stageplaats spreken weinig tot geen Engels ondanks dit zijn ze super vriendelijk en zijn ze zeer open tov Erasmus studenten. Google translate is hier mijn must-have! 

Ik Jaimy heb deze 2 weken gestaan in het revalidatiecentrum. Ik heb dit goed ervaren. De gezondheidszorg van Letland is zeer anders en het is interessant om de verschillen te herkennen tussen België en Letland. Ik ben erg geschrokken van de cultuur in Letland en de armoede die hier speelt. Ik merkte op mijn stageplaats dat vele mensen nog getraumatiseerd zijn van de oorlog van Rusland. Dit heeft me toch laten schrikken hoe ernstig het eraan toe gaat. Sommige patiënten stonden wel open om hierover te spreken .Een patiënt was militair en gewond geraakt door een bom. De patiënt had zeer veel wonden. De patiënt zei dat ik een foto moest maken van de wonden en ik aan iedereen moest laten zien wat Rusland met de wereld deed.

Op de stageplaats zijn de patiënten zeer aardig en staan ze open voor nieuwe studenten. Het personeel is zeer open en vriendelijk en wil graag al uw vragen beantwoorden. De verschillende therapieën die ik heb kunnen meevolgen waren ook heel leerzaam. Ik heb hier veel informatie over gekregen en gezocht waardoor ik veel informatie te weten ben gekomen. Ik vond het een zeer aangename en leerzame stageplaats.

Na de stage-uren en in het weekend is het natuurlijk tijd voor ontspanning! 

We bezochten nog een mooie Kerk in Jurmala waar we als bedankje voor onze aandacht 'holy water' mee naar huis kregen. We passeerden ook langs de Brunurupucis 'schildpad' en wandelden zo naar huis via het strand.



                                                    



Zaterdag gingen we naar de Zoo in Riga. Voor slechts 5 euro heb je een prachtige dag in de zoo. De dieren werden hier heel goed verzorgd en je hebt een mooi uitzicht over de rivier. 



Levensles door Mirre loop niet door de stations in Letland want daar kan je al eens verroken ligamenten aan overhouden :D  door de koude kan het heel glad zijn en is een ongelukje snel gebeurd! 
Gelukkig heb ik mijn persoonlijke verpleegster Jaimy die me zeer goed verzorgd! 
Natuurlijk koppelen we hier even het leerrijke aan, ik kon een scan meemaken in Letland en dit vergelijken met België. Het is ongeveer hetzelfde alleen krijg je hier als patiënt een loden schort aan. 



Op zondag kwamen mevrouw Timmers en mevrouw Grondelaers ons bezoeken in Letland, we keken hier erg naar uit! Zondagavond zijn we samen gaan uiteten om elkaar te leren kennen. 


Maandag gingen Jaimy en ik op stage. De leerkrachten gingen naar het revalidatiecentrum in Vaivari voor een rondleiding.  Na stage gingen we samen met de leerkrachten inkopen doen om samen te koken. Het was een super gezellige avond waarbij we natuurlijk ook voor school hebben gewerkt, zo zijn wij begonnen aan een draaiboek voor de volgende studenten die naar Letland mogen komen! 

Dinsdag gingen we samen met hun een museum bezoeken, het KGB museum (the corner house).
KGB is eigenlijk een geheime Russische dienst.  In dit gebouw (hoofdkwartier van de Sovjet-KGB) hielden ze Letse burgers gevangen en ondervroegen ze voor uren en soms zelfs dagen. Ze werden gearresteerd terwijl ze aan het werk waren, op school zaten,... dit omdat de KGB hun verdenkt van het weten van informatie. Ze werden hier gevangen gehouden omdat ze werden gezien als tegenstanders van het bezettingsregime. Letten werden hier niet alleen ondervraagd maar ook gevangen genomen, gemarteld en geëxecuteerd. 
Dit in de periode van 1940-1941 en van 1944 tot 1991. 
Aan de buitenkant lijkt het een gewoon kantoorgebouw maar de binnenkant vertelde ons een pakkend verhaal . . . 

Bij binnenkomst in het museum kreeg je meteen een benauwd gevoel want alles is nog identiek als vroeger. Hieronder zijn enkele foto's te zien. Op foto 1 zie je de ondervraagkamer waar ze ook geslaan konden worden, nagel in de knie kregen als ze niet genoeg of niet praten. 
Het meest pakkende wat de gids ons vertelde was het feit dat er rood tapijt lag omdat mensen dan niet konden zien wie en of er iemand gebloed had alsook dat hier ook zwangere vrouwen zaten met maar weinig eten en drinken. We kregen ook de executiekamer te zien waar je nog de geweerschoten in de muur kon zien . . . 


Na een heftig bezoek wat een grote indruk achter heeft gelaten was het weer tijd voor wat leuks, we gingen samen shoppen met de leerkrachten! 

Nadien nam mevrouw Grondelaers (onze persoonlijke gids) ons nog mee naar three brothers dit zijn 3 gebouwen uit verschillende jaren waar je heel goed de ontwikkeling van de woonhuizen in Riga kon zien.
Ook nam ze ons mee naar het Cat house met op de top een zwarte kat. Hier vertelde onze persoonlijke gids het verhaal achter deze kat! 



Afsluiten deden we deze dag met een koffietje in 'the most romantic café in Riga'. Woensdagochtend vertrokken onze leerkrachten jammer genoeg al terug naar België. 





Dankjewel mevrouw Timmers en mevrouw Grondelaers voor de leuke dagen en de goede begeleiding hier in Letland!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Week 3 Spanje

 Hola! Afgelopen week zijn wij op ontdekking gegaan in de omgeving. Zo hebben we heel wat leuke plaatsen en evenementen ontdekt. Als eerst z...