Pagina's

woensdag 9 november 2022

Onze eerste stagedag:

 

Dag lieve lezers van de blog, 

Maandag 7/11 gingen we op rondleiding naar Vaivari, hier is een revalidatiecentrum waar we om de beurt 2 weken stage zullen doen. Vanaf de universiteit waar we slapen nemen we de bus

Het revalidatiecentrum geeft zowel ambulante als intramurale revalidatie, verdeeld over verschillende afdelingen. Over deze afdelingen liggen ook verschillende soldaten van Oekraïne met bv brandwonden, amputaties,.. 

  • Pediatrie
  • Musculaire revalidatie
  • Revalidatie na Covid-19
  • Patiënten met spinale problematiek
  • Neurorevalidatie 
  • Algemene revalidatie  --> Afdeling waar we 1 week staan 

We laten jullie in de komende weken zien wat voor therapieën ze hier allemaal doen. We zijn alvast gaan kijken naar een paardentherapie! Dit wordt gebruikt voor oplossen van problemen op medisch, psychologisch en sociaal vlak maar wordt vooral gebruikt bij de doelgroep 'kinderen'. 


Dinsdag 8/11 gingen we naar Jurmala Hospital op rondleiding. Hier heb je

  • Spoeddienst 
  • Zorg voor de zwangere vrouw 
  • Bevalling
  • Gynaecologie 
  • Plastische chirurgie
  • Bariatrische chirurgie
  • Algemene chirurgie --> Stage
  • Dagopname 
  • Fysiotherapie
  • Inwendige ziekten --> Stage 
  • Revalidatie 
Woensdag 9/11 zijn we dan eindelijk mogen starten op stage. Mirre is begonnen in het ziekenhuis en Jaimy in de revalidatiekliniek. 

Ik (Mirre) begon vandaag in het ziekenhuis op 5 minuten wandelen van de universiteit. Hier werd ik ontvangen door de hoofdverpleegkundige en een student verpleegkunde (ook laatstejaars). De student nam me onder haar vleugels en legde me alles uit van het ziekenhuis en gaf me een rondleiding. 

In de inkomhal is een vestiaire waar zowel verpleegkundige, dokters als patiënten hun jas MOETEN uitdoen. De patiënten krijgen hier ook schoenbeschermers. Verpleegkundige moeten hun buitenschoenen hier uitdoen en stageschoenen aandoen. 

Hierna nam de student me mee naar de afdeling ik sta komende 2 weken op de afdeling inwendige en neurologie met aan de andere kant chirurgie vooral bariatrische chirurgie. 




Het was een bewogen eerste dag en vlogen meteen aan het werk. Ik begon met enkele bloednames en infusie. Dit was al meteen heel anders. De 'vacucontainers' moest je zelf nog vacuüm trekken. Er is ook weinig tot niks digitaal in het ziekenhuis. Je schrijft met een alcoholstift op het infuus welke patiënt en wat er in zit. Voor de glazen flesjes is er geen systeem om op te hangen dus hiervoor gebruiken ze een verbandje :D Lifehack?! 
Digitale dossiers, brievingsbladen hebben ze hier niet. Ze werken hier met een boekje met daarin: kamernummer en medicatie: rechts van de medicatie staat R (ochtend) en P (nacht) . 
Als je aan de verpleegkundige vraagt waarom de patiënt hier is weten ze dit meestal niet, dit is aan de dokter zeggen ze. 

De taak van de verpleegkundige in dit ziekenhuis is: medicatie, bloednames, infusie en administratie. Hygiënische zorgen doet de verpleegkundig-assistente (zorgkundige). 




De eerste dag stage voor mij (Jaimy) was in Nacionālais rehabilitācijas centrs Vaivari het revalidatiecentrum. 

De eerste dag vond ik wel spannend. Bij aankomst op de afdeling waren de verpleegkundige zeer
vriendelijk. Het personeel op de afdeling werkte in hun eigen kleding. De verpleegkundige hadden  een uniform aan maar deze was bij iedereen anders. De hoofdverpleegkundige werkte in haar persoonlijke kleding.

Op mijn afdeling zijn er patiënten met neuropathie , hernia’s , zenuwpijnen , fracturen of voetproblematiek. De patiënten moeten elke dag naar de fysiotherapie gaan. Dit is voor ieder een andere therapie. Bijvoorbeeld zwemmen , paardrijden , oefeningen doen , massage ,..
Ik merkte dat de werkdruk zeer laag ligt in de revalidatiekliniek. De patiënten zijn zeer zelfstandig er zijn enkele die hulp nodig hebben. 




De fysiotherapeut is constant bezig met de patiënten maar de verpleegkundige doen vooral veel administratie. De patiënten komen bij vragen zelfstandig naar het kantoor van de verpleegkundigen. De verpleegkundige deelt de medicatie uit en helpt met eten en drinken bij de patiënt.

De patiënten moeten minimaal 13 dagen opgenomen zijn en mogen maar maximaal 3 maanden blijven. Daarna moeten ze naar huis ook al is het niet beter.
De patiënten slapen met 2 op een kamer en moeten soms een badkamer met 4 patiënten delen. Er is geen gordijn op de kamer waardoor er weinig privacy is. De verzorging wordt uitgevoerd terwijl er een andere patiënt mee kan kijken (geen gordijnen). De ADL wordt gedaan door de arts en de fysiotherapeut. Dit vond ik vreemd dat de verpleegkundige niet moest wassen.


Ik heb samen met de verpleegkundige meegekeken naar een wondzorg. De patiënt had een chirurgische wonde. Hiervoor werkt lichttherapie gebruikt. Dit gaat ervoor zorgen dat de circulatie van het lichaam verbetert en de aanmaak van de nieuwe haarvaten stimuleert. Ook gaat het de lymfeklieren stimuleren en de celenergie. Het collageen wordt gestimuleerd waardoor de productie verbetert en de wonde sneller kan helen. Hierna heb ik kurkuma op de wonde gedaan. Dit wordt gedaan om de wonde sneller te kunnen genezen. Deze gele kruid heeft antioxidant , antimicrobiële en anti inflammatoire eigenschappen. Deze eigenschappen spelen een rol bij de wondheling. 

De patiënten konden geen Engels op de afdeling. Als ik iets wou vragen of zeggen gebruikte ik google translate om zo te communiceren. Bij ouderen patiënten die moeite hadden met het zicht liet ik het afspelen zodat ze het konden horen. Ik merkte dat ze heel dankbaar waren als ik he liet afspelen.

Er is ook een manege aanwezig om paardentherapie te volgen. Het ritme van de heupen wanneer je op het paard zit zorgt voor een afgifte van het hormoon oxytocine. Dit is een tegenpool van cortisol oftewel het stresshormoon. Het is een manier om de interactie te bevorderen tussen hulpverlener en client. Je wordt door de therapie gemotiveerd om te doen en niet alleen te praten. Het paard zal reageren op je gevoel en uitstraling. Hierdoor worden onbewuste processen bewust gemaakt. De therapie is ontspanning. Het gaat werken op de emotionele en de sociale toestand van de patiënt en zal ook zorgen dat alle spieren getraind worden. Het werkt in op de holistische visie van de mens.

Ik heb ook een fysiotherapie meegevolgd. De patiënt had voetproblematiek. Hij moest een lint met de tenen dichter bij hem trekken. Hierna kreeg hij de oefening om knikkers op te pakken met de tenen en deze in het bakje te leggen. De knikkers moest hij ook met de tenen vooruit duwen. Ik vond dit bijzondere oefeningen. De fijne motoriek word enorm goed gestimuleerd.
Ik vond het een zeer leerrijke stagedag en ben zeer benieuwd naar de andere dagen.



Na een spannende eerste stagedag ging ik (Mirre) nog een wandeling maken met de Spaanse student naar Dzintaru Forest Park. Aangezien Jaimy hoogtevrees heeft besloot ze om thuis te blijven.  Een stevige wandeling van 6 km door de bossen en op het strand.
                                         




Dankjewel voor het lezen van onze blog,
Tot snel, 
Liefs Jaimy en Mirre 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Week 3 Spanje

 Hola! Afgelopen week zijn wij op ontdekking gegaan in de omgeving. Zo hebben we heel wat leuke plaatsen en evenementen ontdekt. Als eerst z...