Pagina's

woensdag 11 oktober 2023

Hallo allemaal / Dobber Dan ,

Ondertussen is ons Sloveens avontuur gestart. Zondag zijn we aangekomen na een vlucht van 1u40 minuten. We hebben een goede vlucht gehad en hadden zelfs na 15min onze bagage al op de band liggen.

We hadden thuis nog even een taxi geregeld die ons van de luchthaven naar het hostel zou vervoeren. Deze stond op ons te wachten toen we de luchthaven uitkwamen en heeft ons recht naar het hostel gebracht.

Het inchecken in het hostel ging even wat stroever maar na goede communicatie is dit allemaal in orde gekomen en hebben we onze kamers gekregen. Nadat we goed en wel gesetteld waren zijn we al even de stad gaan verkennen. Zo hadden we toch al wat gezien en waren we ook even buiten geweest.

Maandag zijn we opgewacht geweest door Maja, zij heeft onze bus passen geregeld voor de hele maand en heeft ons dan meegenomen naar de school waar ze les geeft. Hier hebben we dan info gekregen over het land en de opleidingen. Op de school zelf merkte we al snel wat andere dingen op dan bij ons. Hier is het normaal dat de studenten op de school hun schoenen uit doen en deze vervangen door pantoffels. Dit is vooral voor hygiëne en voor het comfort. Na deze interessante uitleg zijn we nog even de stad in gegaan en hebben we het Kasteel van Ljubljana bezocht.

Dan was het tijd voor onze eerste stagedag. Deze ochtend zijn er 2 studenten van de school ons komen ophalen om ons te begeleiden naar de stageplaats. Zo wisten we waar we de bus moesten nemen en ook ineens welke bussen ons tot aan de stageplaats brachten. Op de stageplaats zelf zijn we fijn onthaald geweest en hebben we onze uniformen gekregen. Toen we omgekleed waren, zijn we beiden met een mentor meegegaan en naar onze afdelingen gegaan. Ik (Kalinka) sta op een revalidatie afdeling voor mensen met amputaties, en Mirthe staat op een afdeling waar meerdere pathologieën te vinden zijn. Hier hebben we al een korte kennismaking gehad met het team en de afdeling.

Op dag 2 merkten we al best snel dat er toch wel wat verschillen zijn met België. Hier gebruiken ze bijvoorbeeld nog papieren dossiers, wordt de glycemie berekend in mmol, kunnen de werknemers kiezen uit een broek of rok om te dragen en is er een veel lagere werkdruk door meer personeel.

Na onze stagedag zijn we dan ook nog even met de fiets de stad in gegaan en hebben we het Tivoli park bezocht en hebben we hier een grote wandeling gemaakt. Zo hebben we onze stagedag nog met wat frisse lucht kunnen afsluiten.

Tijdens onze avonturen hebben wij Ribbe-de-bee mee op pad genomen zoals je kan zien op de foto's.

Zo zijn jullie toch wat op de hoogte van ons verblijf in Slovenië.