Pagina's

Letland 07/09/2024

Hallo allemaal,
Labdien,

Vandaag hebben we onze eerste dag in Letland gespendeerd. Zoals je kan zien zat ribbedebee vanmorgen al vroeg op de vlieger en hij had er zin in 😉. Eerst een lekkere koffie om wakker te worden 😂🥰
En dan de reisbestemming eens goed bekijken.

We hebben een mooie en aangename vlucht gehad, want het is lekker mooi en warm weer. Er waren amper wolken in de lucht, dus we keken onze ogen uit.

En toen was het zo ver! We zijn aangekomen in Riga. Dit was even wennen, want het gaat hier iets anders als in België. Normaal stappen we van het vliegtuig, naar de paspoort controle en dan je koffer van de band halen. Hier in Letland gaat het anders te werk. We verlieten het vliegtuig en stonden voor we het wisten tussen de winkels. Hier hebben we dan maar ons drinken aangevuld en toen begon de zoektocht naar de koffers. We moesten helemaal naar de andere kant van de luchthaven wandelen en daar door de veiligheidsdeuren naar buiten. Hier waren gelukkig de banden. Oef gevonden 😉

Van Riga is het ongeveer 10 km naar de school en dit hebben we met een taxi overbrugt. Deze meneer sprak goed Engels en die zei dat het laagste loon bij hen ongeveer 700 euro per maand was (fulltime). Hij had eerst een leidinggevende job met veel aanzien, maar dit verdiende ook niet zo goed. Daarom is hij taxi chauffeur geworden. Nu verdiend hij meer, maar heeft hij uiteraard wel een eigen auto moeten aanschaffen voor zijn werk.

We hebben meneer het beste gewenst en zijn naar de school gewandeld. Hier hebben we iemand gezocht die ons kon helpen. De mevrouw aan de balie is super lief en helpt heel goed, maar ze kan amper Engels. Ze is dit echter wel gewoon, dus met een beetje moeite en gebarentaal kom je er wel uit 😉

Onze kamers bevinden zich op de 3de verdieping en er is geen lift, dus reden te meer om het gewicht van je koffer te beperken 😂. Ze heeft ons de kamers laten zien en voorgedaan hoe je de deur moet openen. En daarna was het tijd voor ons om uit te pakken. We hebben ieder een eigen kamer tegenover elkaar. De hal, gang en keuken zijn gemeenschappelijk. Momenteel zijn we nog met 2 alleen (we weten nog niet of er door de week meer mensen zijn). We hebben wel ieder onze eigen badkamer.

Nu werd het tijd om van het zonnetje te genieten en een leuke wandeling te maken. We zijn namelijk op zoek gegaan naar de winkel. Het is mooi weer, dus we hebben ons lekker fris aangekleed voor we gingen.

Ribbedebee was er ook klaar voor:
Daarna zijn we lekker gaan eten in het restaurantje langs onze "thuis voor de komende 4 weken". Hier hebben ze een lekkere pasta, alsook een burger met frieten, wat zeker een aanrader is.

We sloten de dag af met een strandwandeling. Hier zagen we een mooie zonsondergang. We hebben ook even lekker met onze voeten in het water gewandeld. Hierbij zijn we niet heel ver kunnen gaan, want het begon al donker te worden.