Pagina's

zondag 19 november 2023

Week 1

Hallo allemaal, ondertussen zijn we al een week in Letland en vinden we onze weg hier veel beter.

Ik (Tibo) ga na mijn stage uren vooral op ontdekking.

Zo heb ik al mooie bezienswaardigheden gezien in Riga en in Jurmala, de plaats waar we verblijven. Zo neem ik jullie graag mee wat ik hier allemaal al heb ontdekt.



Dit is een Orthodoxe kerk in Jurmala.

Voor de inwoners van Jurmala is deze kerk zeer bijzonder, doordat

deze kerk het tijdperk van de Sovjet-Unie heeft overleefd.



Een leuke foto van een straat in de oude stad van Riga en per toeval ben ik een

Belgische café tegengekomen in Riga.




Het zwarthoofdenhuis in de oude stad van Riga.




Op 18 november vieren ze in Letland hun nationale feestdag, oftewel onafhankelijkheidsdag.

Op deze dag was er een grote militaire parade in Riga.

De president van Letland was ook aanwezig en heeft ieder peloton van soldaten gegroet.




Er is ook een grote dierentuin in Riga en dit ligt op een zeer mooie locatie. Zie hieronder enkele sfeerbeelden.



Op zaterdag 18 november ben ik (Laura) met de trein naar Riga geweest

omdat het een belangrijke feestdag was, namelijk “the Latvian Independence Day” oftewel

de onafhankelijkheidsdag.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog bezette Duitsland Letland.

Na de Duitse capitulatie werd op 18 november 1918 de onafhankelijke Republiek Letland

uitgeroepen en dit wordt jaarlijks gevierd. 


Er was veel te doen deze dag.

Er hing een positieve sfeer in de stad en de mensen waren enthousiast.

Ik ben ook een bezoek gaan brengen in het Letse oorlogsmuseum.

Het Letse oorlogsmuseum is een van de grootste en oudste musea in Letland.

Het doel van het museum is om de complexe militaire en politieke geschiedenis van Letland aan het

publiek te onthullen.

Met bijzondere nadruk op de 20e eeuw, waarin de Letse natie twee keer voor zijn onafhankelijkheid moest vechten. Het grootste en belangrijkste deel van de collectie van het museum bestaat uit voorwerpen over de militaire en politieke geschiedenis van Letland in de 20e eeuw.

De kern van de collectie van het museum omvat meer dan 25.400 eenheden, die zijn gesystematiseerd in 22 individuele collecties.

Het Oorlogsmuseum is trots op zijn collecties wapens, foto's, documenten, medailles en militaire uniformen.

In het museum zijn permanente tentoonstellingen te zien over de kunst van het oorlogvoeren en Letse soldaten, de Eerste en Tweede Wereldoorlog, het Letse leger, de Sovjetbezetting en het verwerven van onafhankelijkheid in 1918 en 1991.

Graag laat ik jullie enkele foto’s van het museum zien





Nadien ben ik wat beginnen wandelen en ben ik bij dit beeld uitgekomen:


Dit is het monument van de Letse Onafhankelijkheidsoorlog van Riga.

Dit monument is gebouwd ter herinnering aan de Letse soldaten die zijn gesneuveld in de

Letse Onafhankelijkheidsoorlog van 1918 tot en met 1920.


Boven op het voetstuk staat een vrouw afgebeeld.

Zij houdt 3 sterren in de lucht die staan voor Koerland, Lijfland en Letgallen.

Uit die delen van het Russische Rijk is het zelfstandige Letland ontstaan.

Op het voetstuk staat “TĒVZEMEI UN BRĪVĪBAI” (voor vaderland en vrijheid). 


Er waren heel veel inwoners van Letland aanwezig.

Iedereen was vrolijk, er was muziek en iedereen was aan het dansen en aan het zingen met elkaar.

Het gaf mij een warm gevoel en werd er zelf ook vrolijk van.

Ik vind het mooi om te zien hoe de mensen samen met elkaar deze belangrijke feestdag vieren.


Oja, hier nog een klein wist-je-datje over de Letse vlag: wisten jullie dat de kleuren van de vlag ook een betekenis

hebben?

De Letse vlag is een horizontale driekleur van karmozijnrood, wit, karmozijnrood.

De kleur wit staat voor recht, waarheid, eer en oprechtheid.

Het (karmozijn)rood voor in het verleden en het vergoten bloed. 


Onze eerste week zit er al op.

We zijn nog lang niet klaar met het ontdekken van zowel Letland als de stageplaats en nemen we jullie graag mee naar volgende week!

līdz nākamajam!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Week 2

 Hola! Week 2 zit er al weer bijna op en we hebben nog zoveel te ontdekken. Op zaterdag van week 1 hebben wij doorgebracht in het mooie Mala...