Pagina's

donderdag 23 mei 2024

Malaga week 1

Daarna hebben we de buurt ontdekt en hebben we genoten van het warme zonnetje

Hola, somos Amber y Lien!

Ons avontuur begon zaterdag 18 mei 2024, we zijn geland rond 21 uur. Van hieruit namen wij een soort taxi genaamd Bolt (UBER bij ons in België). We werden hartelijk ontvangen door de nacht verpleegkundige die ons de sleutels gaf. Hij kon wel geen Engels dus hebben we google translate gebruikt om te communiceren.

We slapen in de appartementen die hier gebruikt worden als serviceflats van het WZC waar wij stage lopen. Het ligt in Torrequebrada op 10 minuten wandel afstand van de zee.

We waren heel moe na deze drukke dag dus zijn vroeg ons bedje in gekropen.

Op zondag is zo goed als alles gesloten in de buurt van ons verblijf. Het was dus even zoeken achter een ontbijt en water. We hadden niks meer gedronken van in het vliegtuig. :)

We hebben een lekkere yoghurt bowl gegeten.

Op maandag hebben we een rondleiding gekregen op de middelbare school van Malaga (IES Santa Barbara). Dit was heel interessant, er werd een student uitgekozen om tegen ons te praten in het Engels.

We kregen uitleg over hoe hun school werkt. Nadat ze zijn afgestudeerd zijn ze nursing assistents (zorgkundige bij ons). Hierna kunnen ze de 4 jaar durende opleiding doen tot enfermera (verpleegkundige). We hebben een praktijk les gevolgd, hier waren ze stomazorg, een lavement en sonde voeding (maagsonde) aan het uitvoeren.

Na het bezoek aan de school hebben we samen met de leerkracht van de middelbare School onze stageplaats bezocht. Er zijn 3 verdiepingen, met in totaal 150 bedden. Er zijn 2 gesloten afdelingen, voor mensen met dementie.

In de avond hebben we Puerto Marina bezocht, dit is de haven van Benalmadena.
Hier hebben we de oude vuurtoren gezien.

We zijn naar een lokaal restaurantje geweest Hier hebben wij een heerlijke pasta gegeten.

Op dinsdag begon we om 8 uur aan onze eerste stagedag. We werden aan een zorgkundige gekoppeld om het rusthuis en de werking te leren kennen. Hier hebben we vooral gewassen en eten uitgedeeld. Tijdens het wassen werd er gebruik gemaakt van lapjes, deze kon je onder de kraan houden en dan kwam er zeep vrij.

In de avond hebben we een pool bar bezocht dit is vergelijkbaar met Ipanema in Hasselt. Hier hebben we een lekkere cocktail gedronken en genoten van de zonsondergang.

De dagindeling van de inwoners in Spanje is heel anders dan we gewoon zijn in België. Ontbijt is rond 9 uur voor de bewoners, maar normaal in Spanje ontbijten ze rond 11 uur. Middageten is tussen 14 uur en 15 uur en avond eten na 21 uur. Dit is voor ons wel wat aanpassen.

Op donderdag was onze eerste dag met een verpleegkundig mee, dit was heel interessant omdat we hier uiteindelijk ook voor studeren.

hier een korte dagindeling:
7 uur: start het inlezen van de briefing van de nacht. Ze maken een planning met wat er moet gebeuren. Dit was voor ons moeilijk om te volgen.

Om 8 uur startte we met het nemen van de glycemie en bloeddruk. We hadden 2 uur de tijd voor de zorgen uit te voeren,. Zoals wondzorg, inspuitingen. Er zijn hier heel veel wondzorgen te doen, vooral de doorligwondes. Er is een afdeling met heel veel bedlegerige mensen.

Om 10 uur gingen we mee de medicatie uitdelen voor heel het rusthuis. Dit is een speciaal en handig systeem om te doen.

Hierna hadden zowel wij als de verpleegkundige pauze.

Om 13 uur gingen we opnieuw de medicatie uitdelen.

Na het uitdelen van de medicatie volgde nog alles registreren en om 15 uur was de shift gedaan.