Pagina's

vrijdag 31 mei 2024

Week 2 Letland

 Labdien allemaal, 


Deze week zijn onze leerkrachten, mvr Moons & mvr Kerkhofs op bezoek geweest. Ze kwamen zaterdag aan en we zijn samen een pizza gaan eten. 

Zondag hadden we een activiteit gepland namelijk, kajakken! Dit was zeer leuk en ook zeer intens. Hier enkele foto’s 

.         

        


Na het kajakken genoten we nog van een BBQ aan het meertje waarin we hadden gekajakt. 

Na het toffe weekend mochten we maandag terug naar stage en hier hebben we ook veel nieuwe dingen mogen zien. 

Zo heb ik (Amber) de verschillende therapieën mogen zien en heb ik zelf de robot therapie mogen meevolgen en bekijken hoe dat nu precies gedaan wordt. ik ga jullie besparen van de lange uitleg maar het was zeker cool om het te zien want ik had het nog nooit gezien. Kort gezegd helpt de robot een patiënt met evenwichtsproblemen of mobiliteitsproblemen terug te wandelen dankzij de juiste ondersteuning.

Harnas van de robot


Daarnaast hebben ze in het revalidatiecentrum ook paarden therapie. Bij deze revalidatie is het de eerste en ook enige paardentherapie in heel Letland. 

1 van de 7 paarden in het revalidatie centrum


Maandag zijn we na onze stage met de leerkrachten een paleis gaan bezoeken en zijn we naar de hills of cross gegaan in Litouwen. 

Ik heb (Lukas) deze week enkele operaties mogen meevolgen zoals bv. nefrectomie (verwijdering van een nier). Dit was zeer leerrijk en interessant om te zien. De dokters hebben me veel uitleg gegeven over wat ze deden en wat ze precies zagen. Ik heb enkel het einde kunnen meevolgen omdat dit een operatie is van minstens 9-10 uur lang. 

Verder heb ik ook een niersteenverwijdering gezien. Dit werd via een PNL-operatie uitgevoerd (percutane nefrolithotripsie). Dit wil zeggen dat de niersteen te groot is om via de urineweg te verwijderen. De niersteen wordt dus met behulp van laserstralen vergruisd en kan daarna gemakkelijker worden uitgeplast. Hieronder een foto in het OK.


steriel veld in het OK

Vandaag 31/05 hebben we beide (Lukas en Amber) onze laatste dag stage gehad op onze eerste stageplaats. Vanaf maandag wisselen we van stageplaatsen en gaan we er volle bak tegenaan. Volgende week krijgen jullie een update over onze stagewissel ;). 

Tot dan!!


Sveicieni, 

Lukas en Amber


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Malaga week 4

Hola! Het weekend van 8 en 9 juni was het hier 30 graden geweest. We zijn naar het strand gegaan en hebben het rustig aan gedaan dat weeken...